tirsdag den 7. december 2010

Hænger man nisser?

Ja, i Løkken gør man åbenbart! Årets store juledrama udfoldes i disse dage i den nordjyske badeby Løkken, hvor den stedlige frikirke som et sæsonbetonet gimmick, valgte at hænge en nisse ud fra taget - med en galge omkring halsen, som en anden forbryder.


Og hvis vi nu skal være helt ærlige, var der nok temmelig mange mænd (deriblandt jeg selv!) som frydede mig ved synet! I hvert fald i min egen omgangskreds er disse ‘jule’nisser nemlig karakteriseret ved at kvinderne hænger dem op alle mulige steder for at glæde sig selv og børnene, mens langt de fleste af mændene græmmes. Så da pastoren fra Løkken Frikirke en vinterdag i december klyngede nissefar op ved halsen, opfyldte han samtidig en hed drøm for flere af os!

I selve det teologiske og åndelige har den gode herr pastor sikkert ganske aldeles ret. At nissen har en dæmonisk oprindelse er ganske givet rigtig nok. Omvendt er der jo andre kræfter i vort samfund som man kan mistænke for at have en tilsvarende mørk oprindelse - vel at mærke kræfter og aktiviteter, der lige som nissefar også har formået at fremstille sig som værende normale aktiviteter i vort samfund. Islam er allerede nævnt til overflod her på bloggen, men det er et godt eksempel herpå. Det samme kan man sige om den meget aggressive politisering af homoseksualitet, om en aggressiv og mandehadende feminisme og ikke mindst om dén plads som husalter, der i al for høj grad er blevet fjernsynet til del i mange, mange danske hjem. Ikke mindst sidstnævnte betragter jeg personligt som en yderst destruktiv kraft!


Men man skal nok ikke forvente at den gode præst hverken hænger eller brænder en dukke forestillende den falske profet Muhammed, eksempelvis. Man skulle jo gerne leve længe nok til at kunne indkassere efterlønnen! De andre ting jeg nævnte, herunder nok også fjernsynet, giver også for meget ballade - så det symbolske opgør med ondskabens magter skete altså i skikkelse af en tøjnisse.


Og det gik så heller ikke. Måske. Vi får se. Spillet mellem præst og nissevenner er sikkert ikke slut endnu - der er jo stadig et par uger til jul, så meget kan ske. Imens kan vi andre more os over genvordighederne oppe i det nordjyske. Underholdningen raser - hvem vinder?


For mit eget vedkommende skal det gerne indrømmes at jeg, trods det alvorlige emne, mest af alt betragter sagen som december måneds store ‘fødderne op på bordet og frem med pop-cornene’ øjeblik!


I mellemtiden vil jeg tillade mig at henvise læserne til min julehilsen her på bloggen, som kom på nettet juleaftensdag for to år siden. Dér skriver jeg min uforbeholdne mening vedr. julefejringen i det offentlige rum her til lands. Indlægget er stadig relevant, selv om julekortene fra udenrigsministeriet har forbedret sig og jeg ærlig talt endnu ikke har tjekket hvordan de store varehuse har pyntet op. Men ellers kan artiklen findes her.


Og til de læsere der har hængt ved (undskyld udtrykket...) her til slut, vil jeg gerne ønske en fortsat velsignet Advent!

Ingen kommentarer: