onsdag den 11. maj 2011

Har Sherin Khankan et svar?

Fruen er blevet mopset. Mopsen over kritikken, mopset over at blive modsagt af vantro, mopset over at de fleste af os er vidende og fornuftige nok til at gennemskue hendes sædvanligvis indholdsløse tirader - hendes taqiya.

Således var min umiddelbare reaktion, da jeg læste Sherin Khankan’s indlæg her på Eftertanke for nogle dage siden. Som sædvanlig fra den kant, afvises enhver kritik af sharialoven som ‘antiislamisk retorik’, islamkritikere som uvidende - og de religiøse ledere, som de menige muslimer følger trofast, omtaler hun som ‘selvbestaltede’. Men sagen er jo, som også Richardt Riis skriver det, at Sherin Khankan selv fremstår som netop dette: selvbestaltet! Sikkert meget passende for en kvinde, der følger en selvbestaltet profet.

Og Allah nåde og trøste enhver, som ikke kan se lyset i Sherin Khankan’s lange forsvar for indførelse af sharia i Europa. Fjernes fra den offentlige debat skal vi, væk fra Eftertanke skal vi, væk fra Kristeligt Dagblad skal vi. For kritikken og modviljen mod at skulle underkaste os et absurd lovværk som shariaen, en gal mands værk, piner fruens finfølelse. For hvor vover vi andre dog overhovedet at ytre sandheden om islam, når nu Sherin Khankan så gerne vil lulle os i søvn med sød musik og falske melodier?

Man kunne fristes til at opfordre fru Khankan til at rykke teltpælene til Saudi Arabien eller Iran - lande, hvor hun med garanti aldrig vil komme til at opleve kritik af hverken sharialoven eller dens forfatter, en ussel massemorder, noget sted i det offentlige rum.

Men nej, det vil være for let. For netop hér viser Sherin Khankan forskellen på den ene side dén islam som hun i lange indlæg taler for at presse ned over hovederne på os, og den europæiske tradition som jeg og andre islamkritikere her i landet er præget af. Nemlig at vi accepterer fri tale. Jeg ønsker et samfund hvor selv en Sherin Khankan, en Johnni Hansen eller en Abdul Wahid Pedersen kan ytre sig frit - uanset hvor vederstyggelig deres tale forekommer mig. Sherin Khankan vil ikke tilstå vi andre den samme frihed. Så enkelt kan forskellen mellem os sættes op!

Hun skriver at et ikon for frihed som Ayaan Hirsi Ali intet ved om islam. Jeg siger at hun ved nok. Jeg siger at Ayaan Hirsi Ali netop er ekspert. Hirsi Ali er ekspert, fordi hun kender det levede islam. Hirsi Ali er ekspert, fordi hun kender islam i virkeligheden. Ikke fra en studiekreds drevet frem af caffe latte, men islam som den fungerer ude i den rå virkelighed. Og hun har krydset grænsen mellem islam og civilisation, mellem slaveri og frihed - og valgte det sidstnævnte. Og man kan spørge sig selv, om det ikke netop er hér at Sherin Khankan’s problem med Ayaan Hirsi Ali ligger?

Og vi andre. Jeg selv, eksempelvis. Hvor vover jeg at modsige Sherin Khankan’s taqiya, når hun taler for indførelsen af sharia i Europa? Forstår jeg dog ikke at man mindst skal være muslim for at forstå islam og sharia? Og have en eksamen fra Carsten Niebur-instituttet - eller måske en imamskole i Mekka?

Næh, det forstår jeg ikke. Men jeg skal gerne indrømme, at min interesse for islam udelukkende begrænser sig til den del af galskaben, som direkte vedrører mig selv. Det vil sige forholdet mellem islam og civilisation, mellem muslimer og ikke-muslimer. Herunder begreber som ligeret, ligeværd, dhimmi & jiziya. Og her er det ikke svært for mig at slå fast, at jeg ser altså intet lys i en retsform som sharia, der giver muslimer alle rettigheder og vi andre ingen som helst. Hvorfor er det lige at jeg skulle opgive at leve i en demokratisk retsstat efter principper som én mand (kvinde) én stemme og lighed for loven? Hvorfor skulle man dog vælge shariaens apartheidsamfund, med særlige rettigheder til Herrefolket, muslimerne, og status som undertrykte, dhimmier, til vi andre? Hvorfor dog det? Og hvordan har Sherin Khankan tænkt sig at koble dette i koranen fasttømrede islamiske princip sammen med europæisk tradition for ligeværd og lighed for loven? Jeg har spurgt hende tidligere, her og her, men mangler stadig at se et svar.

Men sandheden er naturligvis at der ikke er noget svar - og mon ikke dette er den virkelige grund til fruens udbrud?

1 kommentar:

Anonym sagde ...

Hej Dan - nu har jeg efterhånden fulgt din blog i et stykke tid og jeg tror din stemme er vigtig i det danske politiske landskab.

Jeg vil rigtig gerne drøfte nogle emner med dig som du måske kunne tage op på bloggen.
gider du skrive til mig på anders.trust@goviral.com?
Så kan vi tage den derfra!

mvh,
Anders.